Rabu, Januari 28, 2009

Tahun Baru Cina 2009

Masyarakat Cina percaya kedatangan tahun Lembu dikatakan akan membawa pelbagai perubahan positif, baik daripada segi ekonomi, politik, semasa mahupun kehidupan seharian.

Walaubagaimanapun tahun ini bukanlah tahun untuk bersenang lenang kerana mereka perlu mempunyai usaha dan keazaman yang kuat untuk mencapai matlamat.

Simbol lembu itu sendiri bermaksud bekerja kuat dan bertungkus lumus.

Lembu dikaitkan dengan simbol kekuatan, keazaman serta tidak berputus asa dalam mencapai sesuatu matlamat dan insan yang lahir pada tahun ini dipercayai mempunyai pendirian teguh, bertanggungjawab dan boleh diharap.

Tahun lembu adalah berunsur air yang bermaksud bersifat baik seperti boleh diharapkan, tenteram, berperaturan, sabar, rajin, bercita - cita, konvensional, tenang, sopan, logik, tegas dan kuat.

Bagaimanapun terdapat sikap negatif bagi tahun lembu ini iaitu degil, berfikiran sempit, materialistik, tegar dan suka mendesak. Namun sikap - sikap negatif ini boleh dielak dengan sentiasa berfikiran positif dan menanam keazaman yang kuat untuki mencapai matlamat dan impian.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan